Για την απόκτηση του διπλώματος μεταπτυχιακών σπουδών είναι υποχρεωτική η επιτυχής παρακολούθηση δεκατεσσάρων μαθημάτων και η εκπόνηση διπλωματικής εργασίας. Ειδικότερα, το πρόγραμμα των μαθημάτων του προγράμματος διαμορφώνεται ως εξής:
Εξετάζονται οι σύγχρονες διαστάσεις του management στα πλαίσια του σημερινού πολύπλοκου και δυναμικού επιχειρησιακού περιβάλλοντος. Αναλύονται οι λειτουργίες του management, ο ρόλος του manager στην ανάπτυξη ενός παγκόσμιου οργανισμού και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Αναλύεται ο ρόλος της οργανωσιακής συμπεριφοράς, οι σύγχρονες τεχνικές και διαδικασίες επικοινωνίας και διαπραγμάτευσης, η ανάπτυξη πολιτικών διαχείρισης κρίσεων και συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο. Εξετάζεται επίσης, ο ρόλος της οργανωσιακής κουλτούρας, οι διαδικασίες διαχείρισης οργανωσιακών αλλαγών, η εισαγωγή και διάχυση καινοτομιών, διαστάσεις πολύ σημαντικές που συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη των σύγχρονων επιχειρήσεων και οργανισμών, καθώς και στην διαρκή προσπάθεια για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και αποδοτικότητάς τους.
Εξετάζονται ζητήματα που αφορούν σημαντικές θεωρήσεις του όρου «προσωπικότητα» και τη σημασία τους στον επιχειρηματικό κόσμο. Αναλύονται οι βασικές πτυχές και διαστάσεις της σύνδεσης «εργαζόμενος(η) – εργασιακό περιβάλλον – επιχείρηση - έλεγχος». Διακρίνονται σημαντικές παράμετροι των «εργασιακών ομάδων» και των «επιτροπών». Παρουσιάζεται ο μηχανισμός της παρακίνησης, καθώς και σημαντικές θεωρήσεις της μαζί με τη σύνδεσή της με την επίδοση και την παραγωγικότητα. Εξετάζονται θέματα διαχείρισης της διαφορετικότητας (π.χ. φύλο, πολυπολιτισμικότητα). Αναλύονται θέματα κατανόησης, συνδιαμόρφωσης και συνεργασίας στο πλαίσιο της σύνδεσης: (α) Σχεδιασμός/Ανάλυση Εργασίας – Εξεύρεση/Επιλογή/Αξιολόγηση Προσωπικού και (β) Εκπαίδευση/Επιμόρφωση Προσωπικού – Απόδοση Εργαζόμενων. Επίσης, αναδεικνύονται οι βασικές πτυχές της επιχειρηματικής Ηθικής, της Ηθικής των εργαζόμενων και της στρατηγικής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και βιωσιμότητας.
Εξετάζονται η δομή, οι λειτουργίες, η οργάνωση και οι διαδικασίες που είναι απαραίτητες για τη συγκρότηση και την ανάπτυξη ενός οικονομικού οργανισμού. Επίσης, εξετάζονται ο χαρακτήρας και οι στόχοι της επιχείρησης, η διαδικασία λήψης αποφάσεων, οι εταιρικές στρατηγικές, η διαχείριση της παραγωγικής διαδικασίας και του επιχειρηματικού κόστους, οι αρχές που διέπουν τη λειτουργία της αγοράς, η συμπεριφορά των επιχειρήσεων στο ευρύτερο οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο, οι στρατηγικές αλληλεπιδράσεις τους στις αγορές και ο αντίκτυπός τους στη δομή της αγοράς και την ευημερία, η λειτουργία των Χρηματοπιστωτικών Αγορών και οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις, η ανάλυση της αβεβαιότητας και του επιχειρηματικού κινδύνου.
Το μάθημα σκοπεύει στη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση των συμμετεχόντων στη Χρηματοοικονομική Διοίκηση, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σύγχρονου, παγκοσμιοποιημένου και έντονα ανταγωνιστικού οικονομικού περιβάλλοντος. Επιπλέον το μάθημα αναλύει τις μεθόδους προσδιορισμού του εάν μια επένδυση έχει αποτιμηθεί σωστά από τους επενδυτές στην αγορά. Η σύγχρονη προσέγγιση δίνει έμφαση όχι μόνο στην εκτίμηση των αποδόσεων των επενδύσεων, αλλά και στον κίνδυνο τον οποίο ενέχουν οι επενδύσεις αυτές, πολύ περισσότερο όταν αυτές συνθέτουν ένα χαρτοφυλάκιο.
Εξετάζονται ζητήματα που αφορούν στον σχεδιασμό και τη λειτουργία εφοδιαστικών αλυσίδων σε επιχειρήσεις και οργανισμούς. Αναλύεται ο ρόλος των εφοδιαστικών αλυσίδων και των logistics στη διαμόρφωση επιχειρησιακών και ανταγωνιστικών στρατηγικών των επιχειρήσεων. Εξετάζονται θέματα σχετικά με τη διαχείριση προμηθειών, τη διαχείριση αποθεμάτων και αποθηκών, τη διανομή προϊόντων και τη διαχείριση παραγγελιών. Αναλύεται η διάσταση της παγκοσμιοποίησης και πώς επιδρά στον σχεδιασμό και τη λειτουργία των καναλιών διανομής. Παρουσιάζονται και εφαρμόζονται ποσοτικές μέθοδοι για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία εφοδιαστικών αλυσίδων και των σχετικών επιχειρησιακών λειτουργιών.
Αναλύεται η αναγκαιότητα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και του διεθνούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Εξετάζονται οι διαστάσεις, το Νομικό Πλαίσιο και τα είδη/ ειδικές μορφές της Επιχειρηματικότητας και της Καινοτομίας. Αναλύονται οι βασικές διαστάσεις και ο ρόλος της κοινωνικής καινοτομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Αναδεικνύεται η διαδικασία ανάπτυξης καινοτομίας και επιχειρηματικότητας με γνώμονα τη βιωσιμότητα. Παρουσιάζονται στοιχεία ανάπτυξης της δημιουργικότητας καθώς και οι πηγές της καινοτομίας. Αναπτύσσονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες σχετικά με τη σύνταξη σχεδίων /προτάσεων Επιχειρηματικότητας και Καινοτομικών δράσεων, εφαρμόζοντας το μοντέλο του επιχειρηματικού καμβά (Business Canvas Model). Περιγράφονται οι διαφορετικές διαθέσιμες επιλογές επιχειρηματικότητας και καινοτομίας στη διαχείριση εφοδιαστικών αλυσίδων, καθώς και διακρίνονται οι ευκαιρίες σε διάφορες αγορές και διάφορους κλάδους για την ανάπτυξη στρατηγικής αναζήτησης της καινοτομίας.
Παρουσιάζονται οι βασικές έννοιες της λογιστικής που σχετίζονται με το λογιστικό κύκλωμα που ακολουθείται από το λογιστήριο μιας επιχείρησης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σύνταξη των λογιστικών καταστάσεων. Επιπλέον, το μάθημα προσφέρει το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να κατανοηθούν και να αφομοιωθούν προχωρημένα θέματα χρηματοοικονομικής λογιστικής, ελεγκτικής και χρηματοοικονομικής ανάλυσης.
Αρχές Μακροοικονομικής και Διεθνούς Οικονομικής
Ο σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις βασικές αρχές και εργαλεία της Μακροοικονομικής και της Διεθνούς Οικονομικής ώστε να κατανοήσουν οι φοιτητές το πώς επιδρούν οι μακροοικονομικές και οι εξωτερικές συνθήκες στο επιχειρηματικό περιβάλλον καθώς και στην δραστηριότητα και στην απόδοση των επιχειρήσεων. Οι θεωρητικές παραδόσεις συνδυάζονται με την παρουσίαση Μελετών Περίπτωσης, ασκήσεων και παραδειγμάτων από την Ελληνική Οικονομία και τις οικονομίες άλλων χωρών, και κυρίως των χωρών - μελών της ΕΕ και των ΗΠΑ αλλά και χωρών όπως η Κίνα.
Εξάμηνο Γ'
Εξετάζεται το θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων μέσω της ενσωμάτωσης σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών σε όλες τις λειτουργίες της σύγχρονης επιχείρησης. Παρουσιάζονται τα συστήματα διαχείρισης επιχειρησιακών πόρων (ERP) και ο ρόλος τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό μέσω της υποστήριξης των επιχειρησιακών διεργασιών σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, από την προμήθεια των πρώτων υλών μέχρι την ικανοποίηση των απαιτήσεων των πελατών. Παρουσιάζονται βασικά υποσυστήματα των συστημάτων ERP όπως της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, της χρηματοοικονομικής διαχείρισης, της διαχείρισης αποθεμάτων και αποθήκης, της διαχείρισης πωλήσεων και διανομής, της διοίκησης παραγωγής, της διαχείρισης έργων, και της διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM). Στο δεύτερο σκέλος του μαθήματος εξετάζεται η μεθοδολογία σχεδιασμού, υλοποίησης και βελτίωσης της στρατηγικής ψηφιακής προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών. Πραγματοποιείται ανάπτυξη των ενοτήτων του ψηφιακού μάρκετινγκ προκειμένου να γίνουν αντιληπτές οι προκλήσεις, οι στρατηγικές, οι τεχνικές και τα μοντέλα ανάπτυξης του, με στόχο την βελτίωση του εταιρικού ονόματος. Εξετάζεται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση στρατηγικών και δράσεων ψηφιακής προώθησης πωλήσεων. Επιδιωκόμενο αποτέλεσμα είναι η συγκριτική ανάλυση των εναλλακτικών τρόπων ψηφιακής προώθησης ανάλογα την αγορά στόχο, και η εύρεση της βέλτιστης λύσης.
Εξετάζονται οι αρχές της αειφόρου ανάπτυξης και το πώς εφαρμόζονται στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Διερευνάται η διαδικασία της μετάβασης από τις παραδοσιακές γραμμικές εφοδιαστικές αλυσίδες σε μοντέλα που διέπονται από τις αρχές της κυκλικής οικονομίας και εξετάζεται πώς η κυκλικότητα μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργία αξίας μέσω καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων και στρατηγικών, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις. Εξετάζονται οι τρεις πυλώνες της αειφόρου ανάπτυξης καθώς και εργαλεία και προσεγγίσεις που χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη της λήψης αποφάσεων, όπως το triple bottom line, η ανάλυση κύκλου ζωής (περιβαλλοντική και κοινωνική), και το πλαίσιο ESG. Επιπλέον, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες και τα κύρια εμπλεκόμενα μέρη εφοδιαστικών αλυσίδων και αλυσίδων αξίας σε διάφορους κλάδους. Τέλος, αναδεικνύεται η συμβολή των εφοδιαστικών αλυσίδων στην επίτευξη των στόχων της αειφόρου ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας.
Το μάθημα επικεντρώνεται στην ανάλυση δεδομένων και στις στατιστικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στις διοικητικοοικονομικές εφαρμογές. Το πρώτο μέρος της ενότητας παρουσιάζει μεθόδους για την συλλογή, την περιγραφή και την επεξεργασία δεδομένων στο Excel και το SPSS. Το δεύτερο μέρος της ενότητας εστιάζει στις βασικές στατιστικές μεθόδους ανάλυσης και εξαγωγής συμπερασμάτων. Η ενότητα συνδυάζει τη θεωρία με την πρακτική και οι φοιτητές θα αποκτήσουν εμπράκτως εμπειρία, εφαρμόζοντας τις διάφορες μεθόδους χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα λογισμικά προγράμματα.
Στο πλαίσιο του μαθήματος παρουσιάζονται οι βασικές έννοιες προγραμματισμού στην γλώσσα Python και τρόποι για να επεξεργαστεί κανείς δεδομένα με την συγκεκριμένη γλώσσα. Η ύλη περιλαμβάνει πηγαίο κώδικα, αντικειμενοστρεφής σχεδίαση και επεξεργασία αρχείων. Διδάσκονται οι συνιστώσες του προγραμματισμού όπως δεσμευμένες λέξεις, εντολές ελέγχου, μέθοδοι και αντικείμενα, κλάσεις, κατασκευαστές, βασικές δομές δεδομένων, εξαιρέσεις, input / output, κληρονομικότητα. Επιπλέον, οι φοιτητές θα γνωρίσουν μερικές βασικές αρχές και τεχνικές των αλγορίθμων, με έμφαση σε πραγματικά προβλήματα και στην επιχειρηματική αναλυτική.